Luchthaven keuzemodel

Opdrachtgever

Projectnaam

Link

 

Na de invoering en afschaffing van een Nederlandse belasting op vliegtickets, in de periode van juli 2008 tot juli 2009 heb ik onderzoek gedaan naar de effecten van deze belasting op luchthaven keuze. Om de traditionele econometrische modellen  te complementeren heb ik voor een systeem dynamica benadering gekozen. Op deze manier kunnen ook zachte, moeilijk kwantificeerbare factoren meegenomen worden in het model. Daarnaast is het model bedoelt om de factoren die luchthaven keuze beïnvloeden en hun onderlinge relaties in zichtbaar te maken. Het model richt zich met name op de aspecten van beperkte rationaliteit (gewoonte gedrag, informatie perceptie) en de verandering van bekendheid van de luchthavens. Het onderzoek heeft vooral tot de bewustwording geleid dat waneer bekendheid van een luchthaven eenmaal is opgebouwd, deze bekendheid lang aanblijft. Bekendheid opbouwen kan echter heel snel gaan.

Links:

<a title=”IenM publicatie” href=”http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/02/10/effecten-van-de-vliegbelasting%5B2%5D.html” target=”_blank”>http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/02/10/effecten-van-de-vliegbelasting%5B2%5D.html</a>

<a title=”Full thesis” href=”http://repository.tudelft.nl/view/ir/uuid%3A7c8527e8-a230-4564-b2a2-b28b974b2dce/” target=”_blank”>http://repository.tudelft.nl/view/ir/uuid%3A7c8527e8-a230-4564-b2a2-b28b974b2dce/</a>

<a title=”Infra day Berlijn” href=”http://www.slideshare.net/bsteverink/steverink-infra-day-2010-berlin” target=”_blank”>http://www.slideshare.net/bsteverink/steverink-infra-day-2010-berlin</a>

&nbsp;

&nbsp;

</div>